Mijn lijst met blogs

zaterdag 29 april 2017

Over de man, de wolf, de geit en de kool




Je komt het niet zo vaak tegen: een man is op stap met een wolf, een geit en een kool. 

Hij komt bij een rivier en moet veilig aan de overkant geraken. 
Er ligt een bootje maar het is klein: hij zal de wolf, de geit en de kool elk apart naar de overkant moeten brengen. 

Er is echter een probleem. 
Hij kan de wolf en de geit niet samen achterlaten op een oever terwijl hij de kool vervoert. De wolf zou de geit immers kunnen opeten. Hij kan ook de geit niet samen met de kool achterlaten want dan zal de geit de kool opeten. 

Hoe kan hij de wolf, de geit en de kool met de boot naar de overkant brengen zonder dat de geit of de kool worden opgegeten?

Ja, dit is een raadseltje. Je vraagt je vermoedelijk af wat het met taal te maken heeft. Het antwoord is: niet zo veel. Ik had gewoon zin om je een oefening in logisch denken voor te leggen. 
Let wel, dit moet me even van het hart:  de relatie tussen logisch of wiskundig denken en taalwetenschap (de echte taalwetenschap, die meer is dan taalregeltjes) is veel hechter dan je denkt. Misschien later meer daarover. 

Heb je de oplossing voor het raadsel? Plaats het dan onder opmerkingen. Ik ben benieuwd!


Dit heb je misschien opgemerkt:

  • Er zijn wolven die wel geiten lusten maar geen kool.
  • Er zijn erg grote kolen. 




2 opmerkingen:

  1. Ja, ik weet het! Je moet soms iets of iemand even mee terug vervoeren om predatie te voorkomen :-) het is even roeien maar dan is de hele bubs toch aan de andere kant van de rivier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hela hela hela,
      Als leerkracht kan ik dit onvolledige / vage antwoord niet aanvaarden.
      Meer je best doen, Resie! ;))

      Verwijderen