Mijn lijst met blogs

donderdag 22 juni 2017

Over Joden en joden



Niet alle Joden zijn joden, en omgekeerd. Een jood is iemand met het joodse geloof. Een Jood daarentegen is iemand van het Joodse volk. De twee begrippen hoeven niet naar dezelfde groep van mensen te verwijzen.

Woorden voor gelovigen en hun religies krijgen geen hoofdletter. Woorden die verwijzen naar een volk of bevolkingsgroep (naar etniciteit dus) schrijf je daarentegen wel met een hoofdletter.

joden
christenen
moslims

de joodse heilige dag 
het christelijke paasfeest 

Antwerpen heeft een grote Joodse gemeenschap.
Jaarlijks emigreren veel Joden naar Israël.
In Israël wonen hoofdzakelijk Joden en Arabieren.

Afsluitertje

Wat dacht je van een Joodse 'witz'?
SS-commandant zegt tot Jood: “Als je mij kunt zeggen welk oog van mij van glas is, laat ik je los.”
Jood zegt onmiddellijk: “Het linkeroog.”
SS-commandant: “Hoe weet je dat zo gauw?”
Jood: “Het kijkt me zo menselijk aan.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten