Mijn lijst met blogs

vrijdag 19 mei 2017

Over moraal in de taal








Vlaanderen heeft een probleem met slaan. Daarmee bedoel ik niet dat wij een vredelievend volkje zijn met een afkeer van fysiek geweld. Wat ik wel wil zeggen is dat Vlamingen het werkwoord slaan vaak fout vervoegen. Ik hoor geregeld *hij slaagt of *hij heeft geslaan. Men plaatst een g waar er geen hoort of men laat een g weg waar ze wel hoort te staan. Blijkbaar verwart men met het werkwoord slagen

Onthoud:

slaan, hij slaat, hij sloeg, hij heeft geslagen

slagen, hij slaagt, hij slaagde, hij is geslaagd

Een andere lastigaard is heffen. Wil je de taalcreativiteit van de Vlaming meten, dan volstaat het naar het deelwoord van heffen te vragen. Het bizarre *gehoffen schijnt de absolute favoriet te zijn. Nochtans is er maar één correcte vorm, namelijk geheven.

heffen, hij heft, hij hief, hij heeft geheven

Wie dat woord niet kan onthouden, moet aan verheven denken. Dat is het deelwoord van verheffen. Verheffen zelf gebruiken we niet zo vaak meer, maar de vorm verheven kom je wel in tekst of gebed tegen en zit blijkbaar goed in ieders geheugen geprent. 


Dit onthoud je:

  • Verhevenheid bereik je naar het schijnt door te slagen en niet door te slaan
  • Ik weet niet of Mike Tyson het daarmee eens is. 






1 opmerking: