Mijn lijst met blogs

dinsdag 16 mei 2017

Misdadige spelling







Ik las een tijdje geleden in de krant dat er een zware overval was gepleegd: gangsters beroofden een geldtransport en gingen ervandoor met 2 euromunten.

Je denkt nu vermoedelijk: al die moeite voor 2 euromunten? Wel, de dieven vonden dat het loonde. De buit was immers groter dan je zou kunnen afleiden uit de tekst. De taal zet ons hier op een dwaalspoor.

Hoe schrijf je een woord dat bestaat uit een cijfer en twee naamwoorden?
De voorbeelden maken het duidelijk:

1 meiviering
11 novemberoptocht
1 aprilgrap
8 uurjournaal
1000 meterrecord
50 eurobiljet
2 euromunt
5 sterrenhotel
2+1 gratisactie
19e eeuwarchitectuur
1e prijswinnaar

De woorden hierboven volgen de officiĆ«le spelling. De Spellingwijzer van het Genootschap Onze Taal vermeldt echter ook een alternatieve spelling. 

1-meiviering
1-aprilgrap
50-eurobiljet
2-euromunt enz.

Het Genootschap Onze Taal verkiest die spelling omdat ze dubbelzinnigheden vermijdt. 
Immers, hoe versta je anders de volgende zin?

Ik heb nog 2 euromunten.

Twee betekenissen zijn mogelijk:
Ik heb nog munten van 2 euro.
Ik heb nog 2 munten van 1 euro.

Plaats je een streepje na het cijfer, dan maak je duidelijk dat de eerste betekenis de goede is.


Dit onthoud je:

  • Raadpleeg Het Groene Boekje voor je een bank overvalt. 




1 opmerking: